Starter met sim-ervaring

Plaats hier tips voor de beginnende piloot

Moderator: RC Hellevoet

Starter met sim-ervaring

Berichtdoor Nhid » Ma Jan 25, 2010 3:47 pm

Hallo iedereen :)

Na een paar prachtige beginnertips te hebben gelezen (waarvoor dank) in deze forumsectie, ontsprong mij de volgende vraag, gericht aan iedereen die is begonnen met het oefenen in een sim alvorens echt te vliegen :

Hoe voelde die eerste echte vlucht? En dan bedoel ik echt buiten, met je eerste FP/CP heli. Durfde je meteen de ervaring uit de sim toe te passen of was je juist extra nerveus voor de evt. materiele schade? Werd je gewoon overmoedig? Of was er echt dat gevoel van : 'hee, dit gaat lekkerder dan ik dacht'.

Ikzelf heb ondertussen bijna 4 maanden (elke avond :P) flink zitten trainen in Realflight, en ben bang dat ik bij m'n eerste echte vliegsessie veels te veel wil in één keer... (tenminste, als ik niet binnen 2 minuten crash :D)
Nhid

Berichtdoor k.karssen » Ma Jan 25, 2010 10:06 pm

Met de sim kan ik uitstekend nose in vliegen en ook met grote snelheid vlak langs me heen scheren Ook inverted en dan vlak voor je neus positioneren is geen probleem
In werkelijkheid heb ik nog steeds niet nose in onder controle en voornamelijk door angst en de snelheid waarmee je heli wegduikt en die wil je toch niet crashen
Maar als je denkt zonder CP ervaring ; dat ga ik dus even doen met mijn eerste CP dan zal het direct einde oefening zijn Gr Kasper
De K-300 Serie ; de mogelijkheden en de bouw en de varianten

Klik voor mijn website op de www Button > rechtsboven of http://members.chello.nl/k.karssen2/
k.karssen

Berichtdoor Algysy » Ma Jan 25, 2010 10:38 pm

In het echie zijn er factoren die de sim niet heeft, en vreselijk belangrijk zijn......"angst" en "gevaar".
Hoe belangrijk die zijn? voorbeeld: iedereen kan over een 30 cm brede balk lopen als hij op de grond ligt, maar op 50 meter hoogte wordt dat echt andere koek.....en dat zit echt alleen maar tussen je oren want hij is nog even breed.
Zo ook met "echt vliegen" en simmen.
Daarbij komt nog dat simmen toch ondanks alles veel anders is dan de praktijk, alhoewel je de reacties van je heli goed mee kunt leren.
Dus begin voorzichtig en realiseer je dat het echt geleerd moed worden en nose in en inverted doorgaans veel oefening vergen.

Hoe ik me voelde toen ik na een geruime tijd oefenen en crashen met mijn HM 04 een paar seconden kon hoveren? Alsof ik mijn eerste stapjes gezet had.

Daarna ben je er nog lang niet, je gaat weer dingen proberen die je nog niet kunt met het bekende resultaat ...crashes.

Vraag me nu niet waarom het zo`n geweldige hobby is, maar dat is het wel, en naarmate je vordert wordt het steeds mooier.

En "echt buiten" daar vlieg ik weinig, ik vlieg doorgaans indoor, veilig tussen 4 muren en een dak in een sporthal, en ik garandeer je dat de doorsnee buitenvlieger dat erg eng vind, zoals ik het buiten weer veel gevaarlijker vind dan binnen.... ook weer zo`n typisch gevalletje van "tussen de oren".

Maar al met al, begin eenvoudig en/of met hulp, doorzetten en veel succes
Jan
Zelfs lucht kan houvast geven.
Mijn hobby`s: http://www.endeweb.tk
of klik op de websitebutton
Algysy

Berichtdoor Nhid » Di Jan 26, 2010 12:34 am

Vraag me nu niet waarom het zo`n geweldige hobby is.

Ha! Dat weet ik al :) Het is gewoon verdomde magisch om zo'n apparaatje voor je neus te zien zweven, helemaal wetende dat jij daarvoor zorgt!

Maar je metafoor in je eerste paar zinnen is helder. Het is natuurlijk een vreselijk grote factor die meeweegt tijdens het leren vliegen ; daadwerkelijke consequenties.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat het risico in deze hobby me wel aantrekt.
Nhid

Berichtdoor HeliHarry » Vr Feb 19, 2010 10:12 am

Als je in de sim herhaaldelijk een heli kan stijgen, rondvliegen/trucjes etc uithalen en weer kan landen zonder te crashen, dan lukt het je in het echt ook wel om voorzichtig een rondje te vliegen. Het grote verschil is gewoon dat je buiten meer invloeden hebt. Natuurlijk ga je de eerste vlucht doen bij nagenoeg windstil, zodat je die factor kan elimineren. Dan is er nog de zon natuurlijk, die wil je in je rug hebben en houden. Het enige wat eigenlijk hetzelfde is bij sim/echt vliegen zijn de stick-bewegingen. In het echt is verder eigenlijk alles anders. Maar laat je niet weerhouden. Als je heli goed is afgesteld en je eventueel in je zender bijv. je endpoints wat 'braver' hebt ingesteld of wat expo hebt ingevoerd, lukt het vast wel. Anders begin je eerst gewoon weer bij het begin, dus alleen wat hoveren, zodat je kan wennen aan het verschil tussen je echte en je sim-heli, het geluid, de geuren en kleuren etc.
En mocht je crashen...kloten natuurlijk, maar gelukkig vallen de reparatiekosten doorgaans mee. Zorg wel dat je je throttle-hold switch snel omgooit als je eenmaal ziet dat ie niet meer te houden is..
KDS 450S
CopterX 450
Parkzone P51D Mustang
zelfbouw foamie X-41, F15 in aanbouw
Spektrum dx6i, AR6200's, AR500's
HeliHarry

Re: Starter met sim-ervaring

Berichtdoor Tom » Do Jul 29, 2010 7:00 pm

pff, ik begon met van die goedkope dingetjes van de markt(2 kanaals, je kent het wel)
toen heb ik maar door gespaart voor een blade mcx, om echt in de hobby te komen, dit was dus een 4 kanaals coaxiaal.
de eerste vluchten met die heli waren zelfs echt toen de tijd, beetje voorzichtig hoeveren, bang zijn om hem te slopen etc, heeeel saai als ik er aan terug denk.
na daar ongeveer een paar maande mee te hebbe gespeeld om het zo te noemen ben ik verder opzoek gegaan.
veel op internet gekeken naar heli's
eerst viel me oog op een Falcon 40, een fp heli ook vrijgoedkoop etc, maar dat mocht er maar niet van komen.
toen maar gewoon gaan sparen, oude dinge verkope etc, en toen had ik al gauw 232 euro ofzo bij elkaar, nu kregen me ouders nog geld van mij enz dus er bleef nog iets van 150 over,,
op marktplaats gaan kijken, en ja hoor, daar stond een belt CP te koop.
Ik wat research gedaan en bleek wel oke te zijn om te beginnen.
ik onderhandeld, en heb hem uiteidelijk gekocht voor 125 euro, maar er moest wel een main gear op.
zo gezegt zo gedaan.
toen kwam hij binnen, ik natuuuurlijk helemaal blij en willen gaan vliegen enz ook na velen honderede ure op de sim dacht ik het wel te kunnen.
en ja de maiden flight.
voor me deur
had hem ongeveer 30 cm van de grond,
ging goed had hem vrij goed in de hand
dacht ik dus..
nou jullie raden het al
BAM in de grond
kapot.
daarna ging het wel steeds beter, en dit jaar al helemaal, lekker vliegen voor zover die belt het aan kond met zo'n kut main gear die stripte als je hem in idle up zetten.
nu laatst een flinke crash gehad, (vol in idle up de grond in, onderstboven.......) (zie dit draadje: http://www.rchellevoet.nl/forum/viewtop ... f=14&t=661 )

ennu maar lekker aan het vliegen mij me kds450s
heerlijk, heel hard vliegen enz, scherpe bochten, niks beter dan zo'n zoemend geluid om je hoofd leeg te maken.

de hobby is vallen en opstaan, maar zodra je goed opstaat kan je vliegen!
Resten van een Belt CP na hevige Crash,,,, (-_-)"
Nine Eagle solo 2
Blade MCX

En sinds kort de trotse eigenaar van een KDS450s!
Tom

Terug naar Beginners tips