Honey Bee CP3 met heftige vibraties...

Plaats hier al uw belevenissen op RC gebied

Moderator: RC Hellevoet

Honey Bee CP3 met heftige vibraties...

Berichtdoor D.J. Jansen » Za Apr 10, 2010 2:34 pm

Ik heb als beginner mijn cp3 al een keer laten crashen, toen was de horizontale as en een deel van mijn onderstel wat beschadigd, echter nadat ik de as had vervangen en een gedeelte van mijn onderstel vloog de helicopter weer goed.

Later nog even wat gaan oefenen met de trainingskit binnenshuis, en toen schoot de heli toch even wat te snel naar links, en raakt een barkruk, 1 van de bladen aan gort, maar heb er een aantal liggen dus dacht ik niets aan het handje, blad vervangen en klaar.
Maar de heli vibreert nu als een malle, horizontale as vervangen ook al was deze nog recht, main shaft gecontrolleerd en ook deze is nog recht, toch vibreert de heli nog steeds, de pitch van de bladen is prima in orde, dus kan het zijn dat dit komt door dat de bladen niet gebalanceerd zijn? want met vibraties bedoel ik ook werkelijk behoorlijke vibraties, als ik de throttle compleet terug draai, dan stuitert de heli op zijn staartvin nog even een half rondje door.

Ook als ik nu gas geef gaat dat eerst gepaard met een hoop gestuiter voordat de snelheid van de bladen dusdanig hoog is dat de vibratie gedeeltelijk verdwijnt.

Heeft iemand tips waar ik nog meer naar kan kijken? bij mijn weten zijn alle assen dus gewoon recht, de rest van de onderdelen zien er nog prima uit ( en zijn trouwens van kunstof )

alvast bedankt voor jullie tips!
Crappy Coaxiale mini heli (Syma J006 Shark )
E-Sky Honey Bee CP3 carbon upgraded
D.J. Jansen

Berichtdoor k.karssen » Za Apr 10, 2010 9:02 pm

Hallo D
Een as hoeft amper zichtbaar "krom"te zijn en alles trilt
Als je de kop er af haalt en de as laat zitten en dan rustig toert kan je het recht van boven wel zien

Verder ; als de featheringshaft / dwarsas krom is dan trilt hij ook uit elkaar

Gr Kasper
De K-300 Serie ; de mogelijkheden en de bouw en de varianten

Klik voor mijn website op de www Button > rechtsboven of http://members.chello.nl/k.karssen2/
k.karssen

Berichtdoor D.J. Jansen » Zo Apr 11, 2010 2:25 am

Ik had de horizontale as al voor de zekerheid vervangen voor een nieuwe, tevens heb ik de rotorhead verwijderd en gekeken of de as mooi strak liep, dat was het geval, daarom vind ik het ook zo vreemd.

Dus mocht je nog meer suggesties hebben voor dingen die ik kan nakijken, dan hoor ik het graag! Misschien zie ik wel iets kleins over het hoofd...

Greetz, D
D.J. Jansen

Berichtdoor dylanpilot » Zo Apr 11, 2010 8:25 am

Bearing lagers kunnen een tik hebben gehad waardoor er speling op je hoofdas zit.
Zou die eens vervangen.
Gr E
dylanpilot

Berichtdoor D.J. Jansen » Zo Apr 11, 2010 12:44 pm

dylanpilot schreef:Bearing lagers kunnen een tik hebben gehad waardoor er speling op je hoofdas zit.
Zou die eens vervangen.
Gr E

Ok, zal maandag een setje bestellen, misschien zit het hem daarin, bedankt voor de tip...
D.J. Jansen

Berichtdoor D.J. Jansen » Zo Apr 11, 2010 4:37 pm

Gezien ik vandaag toch wat tijd had, heb ik de honey bee even helemaal gedemonteerd, alle onderdelen goed nagekeken en weer in elkaar gezet, uiteindelijk ben ik er ook achter gekomen dat de vibraties alleen maar komen doordat de bladen niet gebalanceerd waren, ik had 4 stukken tape nodig om het ene blad net zo zwaar te maken als het andere, gelukkig had ik een stukje gezien ergens op een forum waar iemand de bladen verbind met een schroef en dan dat schroefje tussen die bladen gebruikt als balanceerpunt, daardoor kwam ik er snel achter dat 1 blad flink zwaarder was.

Al met al weer opgelost, dus kon nog even fijn een uurtje oefenen.

:lol:
D.J. Jansen

Berichtdoor dylanpilot » Zo Apr 11, 2010 7:45 pm

Dus de trilling in je heli is helemaal verdwenen?
Tip: bestel volgende keer meer setjes Main Blades.
Dan kun je de bladen onderling uitwisselen zodat ze matchen qua gewicht met elkaar.
Dat vele tape op je bladen plakken is ook niet wat.
En koop voor een tientje een digitale micro weegschaal bij de Kijkshop ofzo.
Kun je op tiendes van grammen je bladen wegen en uitmeten als je er dan plakband opplakt.
Vr Gr E
dylanpilot

Berichtdoor D.J. Jansen » Zo Apr 11, 2010 11:43 pm

dylanpilot schreef:Dus de trilling in je heli is helemaal verdwenen?
Tip: bestel volgende keer meer setjes Main Blades.
Dan kun je de bladen onderling uitwisselen zodat ze matchen qua gewicht met elkaar.
Dat vele tape op je bladen plakken is ook niet wat.
En koop voor een tientje een digitale micro weegschaal bij de Kijkshop ofzo.
Kun je op tiendes van grammen je bladen wegen en uitmeten als je er dan plakband opplakt.
Vr Gr E

Hehehe, ik HAD meerdere setjes met bladen, maar dit was de laatste nog, en was al op zoek naar zo'n digitale micro weegschaal, maar kon even niet bedenken waar ik die kan halen, dus bedankt voor je tip, ga zeker even kijken bij de kijkshop.

Is er iemand trouwens die ervaring heeft met de carbon blades voor de cp3? ben benieuwd of die hogere prijs af weegt tegen de erg snel te beschadigen houten standaard main blades...
D.J. Jansen

Berichtdoor k.karssen » Di Apr 13, 2010 9:16 pm

Ik zou gaan voor fiber blades als die er voor jouw heli zijn Qua prijs er tussen in en oerdegelijk en strakke rotatie ; echt veel beter dan hout Ik gebruik niet anders Groet Kasper

Klik voor mijn website op de www Button > rechtsboven of http://members.chello.nl/k.karssen2/
k.karssen

Berichtdoor D.J. Jansen » Do Apr 15, 2010 5:28 pm

k.karssen schreef:Ik zou gaan voor fiber blades als die er voor jouw heli zijn Qua prijs er tussen in en oerdegelijk en strakke rotatie ; echt veel beter dan hout Ik gebruik niet anders Groet Kasper

Ik heb ergens fiber blades gezien voor de cp2, en gezien die bladen ook op de cp3 passen, is dat zeker een idee, ik heb deze week de carbon blades gekocht voor de cp3, en dat vliegt echt wel 10x beter, helaas toch 1 van de blades beschadigd door iets te vlug te reageren terwijl ik op zolder aan het hooveren was, ik moet toch eens op zoek naar een beetje ruimte, het liefst buiten, maar er staat al de hele tijd teveel wind...

Buiten dat ben ik sinds ik die carbon blades erop heb al veel meer opgeschoten met het leren vliegen, ik wist niet dat het zoveel zou uitmaken, maar de heli is veel stabieler met die blades dan met houten.

Jammer dat 30 euro nu al weer stuk is, maar dat was even het risico van het vak, ik denk dat als ik iets gevorderder ben met het vliegen ik ze toch zeker weer ga aanschaffen, tenzij ik goede glass fiber blades kan vinden die net zo goed vliegen.

Hoe dan ook, indoor vliegruimte gezocht in Amsterdam... :?
D.J. Jansen

Berichtdoor dylanpilot » Za Apr 17, 2010 9:49 am

Jongens..............
Toch even mijn mening en ervaring...........
Ik vlieg met 4 heli's.
3 stuks zijn 3S machines varierend met motoren van 3500KV tot 3800KV.
1 machine vliegt op 2S.
Ik vlieg met carbon bladen, glasfiber bladen en houten bladen.
Ik vlieg geen 3D werk.
Wel hard.
Ik merk eerlijk gezegd het verschil niet echt in vlieggedrag tussen houten bladen en glasfiber hoor.
Wel vind ik dat houten bladen niet zo makkelijk strak te krijgen zijn qua bladspoor.
Maar de hoofdreden waarom ik ook houten bladen gebruik, is omdat het met crahses echt uitmaakt voor de alu kop.
Ik heb vette crashes gehad met houten bladen en de alu kop had vrijwel niets.
Wel kromme assen natuurlijk, maar verder niets.
Met glasfiber bladen had ik vaak wel meer dingen krom aan de kop zoals bladhouders.
Dus ik gebruik houten bladen op de machines waarmee ik meer risico vlieg.
Vr Gr E
dylanpilot

Berichtdoor D.J. Jansen » Wo Apr 21, 2010 11:22 pm

dylanpilot schreef:Jongens..............
Toch even mijn mening en ervaring...........
Ik vlieg met 4 heli's.
3 stuks zijn 3S machines varierend met motoren van 3500KV tot 3800KV.
1 machine vliegt op 2S.
Ik vlieg met carbon bladen, glasfiber bladen en houten bladen.
Ik vlieg geen 3D werk.
Wel hard.
Ik merk eerlijk gezegd het verschil niet echt in vlieggedrag tussen houten bladen en glasfiber hoor.
Wel vind ik dat houten bladen niet zo makkelijk strak te krijgen zijn qua bladspoor.
Maar de hoofdreden waarom ik ook houten bladen gebruik, is omdat het met crahses echt uitmaakt voor de alu kop.
Ik heb vette crashes gehad met houten bladen en de alu kop had vrijwel niets.
Wel kromme assen natuurlijk, maar verder niets.
Met glasfiber bladen had ik vaak wel meer dingen krom aan de kop zoals bladhouders.
Dus ik gebruik houten bladen op de machines waarmee ik meer risico vlieg.
Vr Gr E

Kan het niet zo zijn dat de kwaliteit van houten bladen verschilt per merk/type heli?

Ik kan me zo voorstellen dat merk A er meer werk aan besteed bijvoorbeeld dan merk B om maar een voorbeeld te noemen.
D.J. Jansen

Berichtdoor dylanpilot » Do Apr 22, 2010 4:47 pm

Daar kun je absoluut gelijk in hebben.
Maar.............ik vlieg met houten bladen van 1.50 euro per set.(gekocht via Ebay) en die doen het super.
Ondanks dat zal er absoluut kwaliteitsverschil in zitten.
Had laatst een setje houten bladen waarvan 1 blad krom was.
Vr Gr E
dylanpilot

Berichtdoor k.karssen » Do Apr 22, 2010 9:46 pm

ja dat setje wat Erwin beschrijft heb ik gezien ; licht gebogen als je langs de rand keek Effect ; bladspoor rommelt en eein aan en is niet weg te werken Een pechsetje ; met de fibers heb ik nooit problemen en altijd messcherp ; groet Kasper

k.karssen

Terug naar RC Belevenissen